Dette er virkelige klager som reiseselskapet «Thomas Cook Vacations» i England har mottatt fra misfornøyde kunder:

1. «Under min ferie på Goa i India, fant jeg det ekkelt at så og si alle resturantene serverte karri. Jeg liker ikke sterk mat.«

2. «Det burde ikke være tillatt med toppløs soling på stranda. Det var veldig forstyrrende for min mann, som bare ønsket å slappe av.»

3. «Vi reiste til Spain på ferie og hadde et problem med at alle drosjesjåførene var spanske.»

4. «Vi bestilte en utflukt til vannparken, men ble aldri fortalt at vi måtte ta med oss badetøy og håndkle. Vi trodde dette var inkludert i prisen.»

5. «Det var for mye sand på stranda, så vi måtte vaske alt vi hadde med oss da vi kom tilbake på rommet.»

6. «Ett vår mening var ikke sanda på stranda slik som dere framstilte det. I brosjyren var sanda hvit, men vi mener den var mer gul.»

7. «Det er latskap av de lokale butikkene i Puerto Vallartato at de stenger om ettermiddagen. Det skjedde ofte at jeg trengte å kjøpe ting under siestaen — så det burde være forbudt.»

8. «Ingen fortalte oss at det kom til å være fisk i vannet. Det gjorde ungene redde.»

9. «Selv om brosjyren sa at kjøkkenet var fullt utstyrt, fant vi ingen eggdeler i skuffene.»

10. «Jeg mener det burde være forklart i brosjyren at de lokale dagligvarebutikkene ikke selger vanlige kjeks som «custard creams» eller «ginger nuts».»

11. «Veiene var ujevne og humpete, så vi klarte ikke å lese den lokale informasjonsfoldere på bussreisen til feriestedet. På grunn av dette visste vi ikke om ting som ville gjort ferieoppholdet vårt morsommere.»

12. «Det tok oss ni timer å fly fra Jamaica til England. Det tok kun tre timer for amerikanerne å komme seg hjem. Dette er urettferdig.»

13. » Jeg sammenlignet størrelsen på vår ettromssuite med våre venners treroms, og vår var klart mindre.»

14. «Det sto i brosjyren: ‘Ingen frisører på feriestedet.’ Vi er utdannet frisører og vi tror de visste dette og lot oss vente lengre for å få service.»

15. «Da vi var i Spania, var det for mange spanske mennesker der. I resepsjonen snakket de spansk, maten var spansk. Ingen fortalte oss at det ville være så mange utlendinger der.»

16. «Vi måtte stille oss opp utendørs for å vente på båten, og det var ingen aircondition.»

17. «Det er deres plikt som reiseselskap å advare oss om bråkete og uregjerlige gjester før vi reiser.»

18. «Jeg ble stukket av en mygg. Det sto ingen ting om mygg i brosjyren.»

19. «Min forlovede og jeg ba om et tosengs soverom da vi bestilte, men fikk i stedet et rom med en stor dobbeltseng. Nå holder vi dere ansvarlige, og vil ha erstatning for at jeg er gravid. Dette ville ikke skjedd om dere hadde puttet oss i et tosengsrom som vi ba om.»